ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

І мене в сім'ї великій, в сім'ї вольній, новій... (Т.Г.Шевченко) 9 клас


Клас 9
Тема. І мене в сім'ї великій, в сім'ї вольній, новій... (Т.Г.Шевченко)

Мета.Показатисвітовувелич Кобзаря, йогозначимість для всіх людей на планеті, розкритинеосяжністьйого таланту, визначити роль великого синаукраїнського народу в літературнійспадщині, культуріукраїнського народу, Розвивати мислення, мовлення, пам'ять. Виховуватипочуттянаціональноїгідності, гордості за великого патріотаУкраїни, прививатилюбов та шану до слова українського Пророка.

Обладнання: портретТ.Г.Шевченка,  «Кобзар»,  цитатийоготворів, презентація, уривки з кінофільму про поета.

Хід уроку
I. Організація класу
II. Повідомлення теми та мети
III. Мотивація навчальної діяльності
IV. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя
Тарас Шевченко… Це імʼя живе в серці кожного українця. Воно стало символом страждання і болю, віри і надії, любові та патріотизму. Адже життя великого сина України не було легким та безжурним, осяяним теплими променями щастя і всипаним пелюстками троянд.  Воно було сповнене трагізму та  переживань, жалю та смутку, краси і недолі…
Кожна весна віддаляє нас від 1814 року, коли українська земля подарувала світові свого генія – Тараса Григоровича Шевченка. У 2014 році мивідзначатимемо 200-річчя з дня народження великого поета і художника, патріота України.
2. Бліц-опитування
  • Де народився поет?
  • Коли народився Т.Шевченко?
  • Хто був за національністю?
  • Який соціальний стан мав у дитячому віці?
  • Які здібності виявив у дитинстві?
  • Як прізвище пана Шевченка?
  • Куди переїхав з паном?
  • Коли був викуплений з кріпацтва?
  • Якою була сума викупу?
  • Хто допоміг?
  • У якому закладі навчався?
  • Яку збірку видав?
  • У якому році?
  • У якому таємному братстві брав участь?
  • Скільки років провів у засланні?
  • Коли помер?
  • Як вшановується пам'ять?
3. Повідомлення учнів
Серед злиднів, у сирітстві зростав ніким не пізнаний геній. Доля відкривала перед ним нікому не чутну музику ритмів, звуків, розгортала таємниці часу. Серце сповнювалося любовʼю  до цієї землі, її людей.
Тарас зростав допитливим хлопцем. Він знав народні традиції, обряди, пісні. Їх особливо любив він слухати, запам’ятовував, а потім співав. Із захопленням слухав хлопчик розповіді свого діда Івана, учасника повстання гайдамаків, про святу боротьбу українського народу за свою незалежність і віру православну.  Ці розповіді не могли залишити байдужим малого Тараса. Вони  мали великий вплив на розвиток творчого таланту поета й не могли не відбитися в його творах.
Також із дитинства хлопчик виявив хист до малювання. Де тільки можна було щось зобразити: на стінах, воротях, дверях, дощечках – там одразу зʼявлялися  малюнки вуглинкою або крейдою. Навчаючись у школі в дяка, хлопчик починає малювати олівцем на папері. Жага до малювання була безмежною. Так хотілося вчитися! Перший дяк-маляр, до якого прийшов хлопчик у пошуках щастя, не хотів його навчати, а лише використовував як помічника в господарстві. Інший виніс вирок, що він не має хисту. Коли потрапив до третього майстра, запроменіла надія в дитячому серці, що нарешті зможе навчатися улюбленій справі. Дяк попросив принести дозвіл від пана, у якому він би не заперечував навчанню. На крилах надії летів хлопчик до пана за дозволом. Та доля була злою мачухою для Тараса. Пану потрібен був козачок.
Згодом, потрапивши з паном до Петербурга, хлопчик отримав змогу навчатися у Василя Ширяєва – відомого в Петербурзі майстра декоративних розписів.  У нього Шевченко здобув першу професійну малярську підготовку, став одним із кращих учнів. У вільні хвилини Тарас відвідував Літній сад, де малював свої перші твори. Саме тут доля дозволила зустрітися йому з Іваном Сошенком, який разом зі своїми друзями дали квиток у майбутнє талановитому юнакові, викупивши його з кріпацтва. 25 квітня 1938 року Тарас отримав відпускну. Цей день був найщасливішим у його житті. Він – вільний! Так почалося нова сторінка життя майбутнього світоча України.
Мрії здійснюються! Настав час, коли дитячі найзаповітніші бажання почали ставати реальністю. Про таке Тарас навіть і подумати не міг: він – учень  Академії мистецтв. Тарас малює портрети, картини, стає відомим художником. Та серце бажало більшого, душа рвалася у височінь, виливаючись віршовими рядками на папері.
У 1840 році зʼявилася перша збірка - «Кобзар». Це стало великою подією як в українській літературі, так і в усьому словʼянському красному письменстві. Бо саме в той  час нова українська література тільки-но зароджувалася, а навколо української мови, яку висміювали та називали «мужичою»,  велася запекла боротьба за право на життя.
Своїми поезіями Т.Г.Шевченко на ввесь світ заявив, що українська мова є й буде, що нею можна говорити, писати, творити шедеври на віки. Це мова великого народу!
Могутнє слово Кобзаря залунало по всій Україні та за її межами. Поезії народжувалися й народжувалися під впевненим пером великого майстра слова. Вірші запам’ятовувались, переказувались, ширились. Про них говорили в Петербурзі, в Україні, на далеких окраїнах Російської імперії.
Під час другого приїзду на Батьківщину, Шевченко створив низку прекрасних пейзажів та поетичних творів пейзажної лірики. Ніби сама доля дала можливість надивитися на рідний край, відчути велич і красу української природи перед довгою розлукою.
 Шевченко не був на Україні чотирнадцять років. Виїхав кріпаком-підлітком, а повернувся відомим поетом та художником. Очима дорослої, загартованої життям людини подивився він на гноблення України московською державою. Та й кріпацтво нікуди не зникло. І ринули думки…
Так почався новий період у творчості поета, відомий під назвою «Трьох літ». Саме на Україні народжуються найяскравіші поезії: «Єретик», «Невольник», «Великий льох», «Сон», «Кавказ», «І мертвим, і живим», «Наймичка», «Заповіт» та ін. До збірки увійшло тридцять три твори. Але які твори! Вони були геніальні. Шевченкове слово було вигартуваним, сильним, сміливим і, водночас, таким простим і зрозумілим для простого народу й страшним для царя та всього самодержавства.
Жорстока дійсність знову готувала випробування Великому Кобзареві. За правдиві, сміливі твори його було заарештовано. Як особливо небезпечного політичного злочинця Шевченка після суду віддано на покарання військовому міністерству. За вироком царя поетові випала найжорстокіша кара,  яка мала означати духовну смерть митця. Однак він тримався гідно, жодним словом не нарікав на свою долю..
Так Шевченко опинився в Орській фортеці.
Перший рік солдатської муштри минув. Цей час можна вважати вирішальним в його десятилітньому невільницькому існуванні. Це було не тільки випробування, яке він з честю витримав, але й гарт духа, що забезпечував долання наступних девʼяти  років – дев’яти страшних кіл пекла.
Роки поетової неволі поділяються на два періоди: перші три роки він провів В Оренбурзі, Орську, в Аральській експедиції; наступні сім років – заслання на півострові Мангишлак у Новопетровському укріпленні. Ці малозаселеній далекі від рідної землі окраїни Російської імперії  були місцем вигнання багатьох непокірних, здебільшого політичних злочинців, серед яких були найкращі сини держави.
До самозречення любив Шевченко Україну і її знедолений народ. І чим більше було лихо людське, тим більше страждав поет. Він жив для народу. Навіть у неволі ніс подвійний тягар горя: людського і свого власного. Лишу в мріях бачив, як любо та тихо між горами старий Дніпро красується на всю Україну.
У 1857 році поет отримав довгоочікувану волю. Та якою вона була? Шевченку заборонили жити в обох столицях, за ним встановили нагляд.
Академія мистецтв виділила йому дві кімнати, де він із запалом почав працювати над гравюрами, ніби надолужуючи упущене. Також готував нове видання «Кобзаря» та укладав «Буквар» для дорослих неграмотних земляків. Твори цього періоду позначені зрілістю, гостротою, вірою в перемогу суспільної справедливості. Царат боявся його спопеляючої музи.
 Поет мріяв оселитися на рідній Україні. У  1859 році він втретє і востаннє приїздить на рідну землю. Та не довелося тут Шевченкові затриматися. Через півтора місяця поета заарештували, не пояснюючи причин, заборонили не лише жити на «Вкраїні милій», а навіть приїздити туди.
Одинокий,  далеко від рідної неньки України доживав поет свій страдницький вік. Постійні переслідування, ув’язнення, заслання – усе це підірвало здоров’я поета. Не стало світоча України, помер її великий пророк… Сталося це 10 березня 1861 року.
 
4. Слово вчителя
Прожив 47 років. З них 24 роки був кріпаком, 10 провів у засланні, решту –під наглядом поліції.
Шевченко-поет. Перу великого сина України належить 240 поезій, з них – понад 20 поем.
Шевченко-письменник . Доробок складають 20 повістей ( до нас дійшли 9), щоденники, автобіографії
Шевченко-драматург. Драма «Назар Стодоля»
Шевченко-художник. 210 акварелей(пейзажі), 150 портретів,(43- автопортрети), 230 олівцевих малюнків.
Творчості поета М.Лисенко присвятив понад 80 композицій.
5. Перегляд презентації
6. Слухання аудіозапису поезій поета
7. Створення асоціативного портрету
Ш – шляхетний у думках
Е – енергійний у боротьбі
В – вічний у нашій памяті
Ч – чесний у віршах
Е – елегантний у манері писати вірші
Н – неповторний
К – катований, але не скорений
О – оптиміст у душі
V. Підсумок уроку
1. Слово вчителя
І.Франко говорив: «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком  і став велетом у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим».
Слово вічне, слово невмируще своєю правдою, художньою красою - це і є Тарас Шевченко - геній, духовний янгол українського народу.
            2. Складання сенкану про Т.Шевченка
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 41
    Гостей: 41
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті