ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

Конспект уроку на тему - Ліна Костенко. Роман у віршах "Маруся Чурай"


Тема. Ліна Костенко. Роман у віршах "Маруся Чурай". Історична осно­ва твору, його сюжетна канва. Майстерність автора у змалюванні характерів. Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Іван Іскра, Лесь Чер­кес, мандрівний дяк. Образи матерів. Трагічні картини важкого минулого українського народу. Художня вартісність твору.
 
Мета: формувати навички та уміння аналізу роману у віршах, розкрити характери, проблематику твору; виховувати старшокласників у дусі поваги до минулого та гордості за свій народ, формувати високі моральні якості на прикладі героїв роману.
 
Тип уроку: комбінований.
 
Обладнання: портрет Ліни Костенко, роман "Маруся Чурай", епіграф, запис пісні "Засвіт встали козаченьки".

Хід уроку

I.  Організаційна частина.
 
IIПеревірка засвоєних знань.
 
Запитання та завдання для учнів.
1.  В якій поезії Ліни Костенко звучить думка про вічність, безперерв­ність життя на землі? ("Пастораль XX сторіччя".)
2.  В якому вірші авторка силою поетичного слова проникає в духов­ний світ "натомлених солдат", які полягли, не проживши й півжиття. ("Тут обелісків ціла рота.")
3.  Проаналізуйте поезії "Світлий сонет" і "Розкажу тобі думку таємну".
 
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
 
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
 
Матеріал для вчителя.
її пісні — як перло многоцінне,
Як дивен скарб серед земних марнот, —
хай ці слова Богдана Хмельницького з роману "Маруся Чурай" стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.
Історичний роман у віршах "Маруся Чурай" писався Ліною Костен­ко в роки її вимушеного мовчання. Цей твір поетеси представляє в укра­їнській літературі рідкісний жанр — роман у віршах. Запишемо визна­чення у словничок.

Роман у віршах — одна з найскладніших літературних форм, суть якої полягає в тому, що у великому художньому полотні епічний спосіб зо­браження життя через систему подій і розгорнутий сюжет, через змалю­вання сформованих характерів поєднується з глибоким ліризмом — вір­шованою, емоційно забарвленою мовою, з безпосереднім вираженням внутрішнього стану і почуттів автора.

У романі "Маруся Чурай" Ліна Костенко змальовує, з одного боку, цілу галерею епічних образів (Маруся Чурай, Гриць Бобренко, Гордій Чурай та інші) в їх складних взаємостосунках. З іншого боку, в сюжетну тканину роману та епічної розповіді вплітаються ліричні мотиви, що висвітлюють безпосередню оцінку поетесою тих чи інших вчинків і дій героїв. Саме тому "Маруся Чурай" сприймається не лише як об'єктивна історія життя автора твору. Форма роману у віршах дала поетесі можли­вість показати широке тло української дійсності XVII ст. і глибоко роз­крити своє ставлення до зображуваного.

1979 рік — щасливий рік для України: до читача прийшла "Маруся Чурай" Ліни Костенко. Життя твору починалося непросто. В. Брюхове-цький писав: "Звинувачення внутрішніх рецензентів, причому закиди навіть політичного характеру, затримали вихід роману не менше, як літ на шість... Лише після спеціальної ухвали Спілки письменників України твір був випущений у 1979 році "Радянським письменником."
Історичний роман у віршах "Маруся Чурай" є перлиною української літератури XX століття.
Звучить запис пісні "Засвіт встали козаченьки."

Вважають, що автором цієї пісні була співачка-поетеса з Полтави Маруся Чурай. Що відомо про цю напівлегендарну дівчину?

(Заздалегідь зорієнтовуємо учнів на самостійні дослідження фольклорної основи постаті Марусі Чурай та образу дівчини-піснетворки в інших худож­ніх творах: М. Старицького, В. Самійленка, С. Рудонського, 0. Кобилян-ської. Заслуховуємо учнівські дослідження.)

Основні моменти життя Марусі Чурай були використані в сюжеті роману. Вони немовби ожили, набули реальності, психологічної змістов­ності. Художній світ роману "Маруся Чурай" відображає найсуттєвіші моменти соціально-політичного та духовного життя України середини XVII ст. Читаючи твір, ми проймаємось атмосферою того часу, перебу­ваємо в Україні періоду Хмельниччини.

(Залучаємо учнів до повідомлення про історичну основу твору, про історичні постаті Богдана Хмельницького, Якова Остряниці, Северина Наливайка.)

Підсумком розмови про козацький рух в Україні та його ватажків мо­жуть бути запитання такого плану:
1. Чи достойні ми з вами свого минулого, тієї славної сторінки в історії України?
2.  Наскільки актуальний роман у наш час? Слово вчителя.

Роман складається з дев'яти розділів, які є яскравою поетичною кар­тиною багатостраждальної української історії з її трагічною героїкою, колоритними народними типами, взятими з різних "поверхів" українсь­кого життя XVIII ст., з коханням дівчини-козачки, яке відкривається безміром душевних граней та переживань, пристрасними роздумами про місію слова, поезії в людському житті загалом і в українській долі — зокрема. І. Дзюба писав: «Маруся Чурай" нагадує класичний архітектур­ний ансамбль, що втілює великий план, велику ідею. Поетичний матері­ал розгортається "сам із себе" за законом внутрішньої необхідності і зовнішньої доцільності. Кожна частина необхідна для цілості, а ці­лість надає кожній частині вищого значення. Все живе наскрізною сим­фонічною взаємопов'язаністю, взаємопідсиленням."

(Пропонуємо окремим учням зробити стислий виклад кожного з дев 'яти розділів твору.)
Запитання для бесіди.

Щоб читати далі, необхідно скачати файл...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 16
    Гостей: 16
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті