ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

Конспект уроку на тему: "Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при них" 5 клас


Українська мова
5 клас

Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при них
Мета: поглибити знання учнів про звертання, виробити вміння                                                                                          вживати  розділові знаки при звертаннях, використовувати їх у зв’язному мовленні; розвивати уважність, мислення учнів;  виховувати любов до рідного, слова, України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: картки, схеми-таблиці , таблиця про будову звертань.
 
Перебіг уроку      
      1. Актуалізація опорних знань учнів.
 Словниковий диктант.
Завдання: пояснити орфограми у словах, з початкових букв  слів диктанту прочитати  словосполучення.
         Розсипати, інтерв’ю, давним-давно, неньчин, абихто, міць, об’єднання, ввічливий, абикуди.
Завдання випереджувального характеру: читання речень зі словосполученням "рідна мова". 
Завдання. У реченні "Любіть, друзі, рідну мову" пояснити пунктограму.
 
2.  Оголошення теми та мети уроку.
– Пригадайте, що вам відомо про звертання із молодших класів? Повторіть визначення звертання, звернувшись до матеріалу підручника.
 
3.  Засвоєння нового матеріалу.
– Доповнимо свої знання про звертання, розглянувши таблицю                                                    
                                       Звертання за будовою:
Непоширені (одне слово)                                                       Поширені
виражені іменником та                                                (сполучення слів) іншими частинами мови.                                                                                        виражені іменним
Наприклад: Утішайсь, Україно,                   словосполученням.                                                своїми дітьми!                                                                        Наприклад: У любові                                                                                                                                                                                             до
                                                                                            рідної землі зростай,
                                                                                            покоління молоде.
 
Творче завдання. Побудуйте зв’язне  висловлювання "Звертання".
Завдання: прочитайте уважно речення. Розставте розділові знаки.
Ти постаєш в ясній обнові як пісня линеш рідне слово. Ти наше диво калинове кохана материнська мово! (Д. Білоус) Слово наше рідне ти сьогодні зазвучало як початок як  начало як озброєння всім видне слово наше рідне. (П.Тичина) Умивайтеся дівчатонька молоді цвіт-калину розпускайте  на воді. (М. Рильський) Привітай же моя ненько моя Україно моїх діток нерозумних як свою дитину. (Т. Шевченко)
Укажіть речення з поширеними звертаннями.
Творче моделювання.
Із записаних прикладів речень відшукайте те речення, яке відповідає певній схемі. Поясніть пунктуацію.
 
1. O, ______ . (?!)
 
2. ____, O , ____ . (?!)
 
3. ______  , O . (?!)
 
4. O ! ____ . (?!)
 
1. Моя Україно! Як я тебе любив! Твої луги, твої степи розлогі…
2. Україно, я для тебе на світі живу.
3. Вшануйте, друзі, рідну річ, назвіте голосно своєю та розженіте над землею непереможну, темну ніч!                                                                                                     4. Ти у світі одна, батьківщино моя.
Завдання за варіантами ( робота у групах).
I в. – скласти речення за першою схемою;
II в. – скласти речення за другою схемою;
III в. – скласти речення за третьою схемою;
IV в. – скласти речення за четвертою схемою.
– Якою є інтонація при звертанні (самостійна робота з підручником).
Завдання. Прослухати текст, відшукати звертання, проаналізувати, наскільки інтонаційно правильно прозвучали речення зі звертанням (завдання випереджувального характеру). Текст учениця читає напам'ять.
Молитва до мови
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена. 
Мово наша! Мудра Берегине, що не давала погаснути зеленому вогнику роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
Мово наша! Дзвонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі!  Твої джерела б’ють десь від могили, тому й вогненна така. 
А вночі купаються в Тобі ясні зорі, тому й ласкава така. Тож зцілювала Ти їх духом, давала їм силу, здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили Тебе, цілющу джерелицю, і невмирущими ставали ті, що молилися на дароване Тобою слово.
Прости! Воскресни! Повернися! Возродися!
                                                                                          К. Мотрич
          Бесіда за запитаннями.
         – Що повчального ми можемо взяти із цього тексту?
– Як ви вважаєте, можливо, можна обійтися без звертання і не використовувати його у своєму мовленні? 
– Щоб виконати наступне завдання, треба  знову повторити матеріал. Які стилі мовлення вам відомі?
Завдання. Прослухати текст, відшукати звертання, визначити стиль мовлення тексту (читання тексту напам’ять).
Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім хотілося пити. Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав:
– Спасибі тобі, струмочку.
Онук посміхнувся.
– Чому ти посміхаєшся, Онуче? – спитав Дідусь.
– Навіщо ви, Дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує ваших слів, не знатиме про вашу подяку.
Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки. Помовчавши, Дідусь сказав:
– Це так … Струмок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би й не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, Внучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?
Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим.
– Людину, – сказав Дідусь.
                                                    За В. Сухомлинським
– Отже, діти, з ким би вам не доводилось спілкуватися, пам’ятайте, що чарівні слова, такі, як будь ласка, будьте ласкаві, спасибі, дуже вам вдячний, щиро дякую, возвеличують людину, прикрашають її мовлення.
– Сьогодні на уроці звучали окремі речення, тексти, які були присвячені темі України, рідної мови, рідного слова.
– Що повчального для себе ви взяли із цих текстів?
 
4.  Підбиття підсумків роботи. (Інтерактивний метод "Мікрофон").
– Що називається звертанням? Наведіть приклади. У яких реченнях за метою висловлювання можуть використовуватись звертання? Місце звертань у реченні. Які розділові знаки вживаються при звертанні?   Якою є будова звертань? У якому стилі мовлення використовуються звертання?
 
5.  Домашнє завдання.                                                                                     
         Вивчити матеріал за підручником;виписати із будь-якого художнього твору 5 речень із звертанням.
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 10
    Гостей: 10
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті