ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

Розробка уроку на тему: "Природні угруповання рідного краю. Ліс". Природознавство 4 клас


Розробка уроку на тему: "Природні угруповання рідного краю. Ліс". Природознавство 4 клас

Тема. Природні угруповання рідного краю. Ліс

Мета: сформувати в дітей поняття природне угруповання; ознайомити із групами живих організмів, які там живуть; продовжувати знайомити із лісом, але вже як природним угрупованням; розвивати естетичні почуття, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до лісу.

Обладнання: таблиці, малюнки із зображенням лісів та малюнки із зображенням рослин і тварин лісу, загадки, кросворди, твори українсь­ких письменників, схеми.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II.  Повторення вивченого матеріалу

Завдання було розподілене по групах.

1 група. Розповідає, які є ґрунти, і з'ясовує різницю між ними; дає ви­значення, що називають ґрунтом.

2 група. Обґрунтовує відповідь на питання: «Як утворюється ґрунт? Яку роль в його утворенні відіграють рослини і тварини?»

3група. Розповісти про ґрунти своєї місцевості. Що роблять для підви­щення родючості ґрунтів? Пояснити прислів'я: «Хто про землю дбає, вона тому повертає».

III. Актуалізація опорних знань

·         Якщо уважно подивитися навколо себе, то можна помітити, що нас оточують живі організми, яких є безліч.

Чомусь усі ці живі організми вчені поділили на п'ять «царств». На­звіть їх. (Ліси, луки, степи, водойми, болота)

·         Царства ці є дуже різними, але між ними існує тісний взаємозв'язок. (Навести приклади таких зв'язків.)

·         Складіть ланцюги живлення. (Два учні записують на дошці, інші скла­дають ланцюги живлення за допомогою картинок, сидячи за партами.)

Наприклад:

·         жолуді — кабан — вовк;

·         сонце — дощ — трава — заєць — лисиця. (Пояснити кожну ланку у ланцюгах живлення.)

—   У природі живі організми розподіляються не випадково. Вони се­ляться там, де є необхідні умови для їхнього життя, і утворюють певні, порівняно сталі комплекси — угруповання. Отже, тема нашого сьогод­нішнього уроку — «Природні угруповання рідного краю».

IV.  Фізкультхвилинка

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

·         Природні угруповання — це група взаємопов'язаних між собою жи­вих організмів, які тривалий час живуть на певній ділянці місцевості з однорідними умовами життя. Основні типи угруповань, або, як ми го­ворили, п'ять «царств», такі:

1)   ліси;

2)   луки;

3)   степи;

4)   болота;

5)   прісні водойми.

Поділ природних угруповань визначають умови довкілля, тобто темпе­ратура, освітленість, вологість, тип ґрунту. У кожному угрупованні перева­жають ті живі організми, які найкраще пристосовані до місцевих умов.

У природному угрупованні всі живі організми поділяють на три групи:

1)   організми-виробники;

2)   організми-споживачі;

3)   організми-перетворювачі.

Організмами-виробниками є рослини, бо тільки вони здатні з речовин неживої природи утворювати поживні речовини для живих організмів.

Скажіть мені, що є головним джерелом енергії для всіх живих ор­ганізмів нашої планети? (Сонце)

·         Так ось, використовуючи сонячну енергію, зелені рослини утворю­ють із речовин неживої природи поживні речовини для живих організ­мів. Вбираючи з повітря вуглекислий газ і воду, рослини виробляють цу­кор, крохмаль, білки і жири. Частинку цих речовин і сонячної енергії рослини використовують для свого росту, а частину відкладають у різ­них органах. Пам'ятаймо! Рослини виділяють кисень, яким дихають усі живі організми.

Організмами-споживачами в природному угрупованні є тварини. Рос­линоїдні тварини живляться рослинами, а хижі — рослиноїдними твари -нами. Отже, що використовують для підтримання життя тварин? (Пожив­ні речовини, що утворені рослинами і накопичену в них сонячну енергію.)

·         Чим дихають тварини? (Киснем, а виділяють вуглекислий газ.)

·         Усі живі організми з часом старіють і відмирають. Цими відмерли­ми рослинами і тваринами живляться мікроорганізми (гриби та бактерії). Ось вони і становлять третю групу природного угруповання — організми-перетворювачі. Гриби та бактерії перетворюють залишки відмерлих живих організмів на перегній, а тоді — на мінеральні солі. Потім ці мінеральні солі разом із водою рослини всмоктують за допомогою коренів.

Отже, у будь-якому природному угрупованні відбувається кругообіг речовин. Тому усі живі організми пов'язуються ланцюгами живлення.

На початку уроку ви навели приклади ланцюгів живлення. Але по­трібно пам'ятати, що природні угруповання є дуже складними! У них за­вжди є багато складно переплетених ланцюгів живлення. 2. Практична робота (у групах).

·         Перед тим, як кожна група отримає завдання, потрібно відгада­ти загадку, щоб дізнатися, над яким природним угрупованням ви буде­те працювати.

Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс)

·         Чому ви так вважаєте?

Читання учнем кожної групи вірша. Розминка.

1  група. Марія Познанська. Ліс.

2  група. Максим Рильський. Розмова з другом.

3  група. Марійка Підгірянка. Ліс. Завдання на картах отримує кожна група.

 

1)   Скласти схему. Що таке ліс? Ліс — це:

·         друг повітря;

·         друг людини;

·         джерело здоров'я;

·         захисник здоров'я;

·         друг річок та їх жителів;

·         дім та їжа для птахів і звірів;

·         окраса землі.

Загадати загадки про рослини і тварини.

2)   Назвати правила поведінки у лісі.

·         Не розпалюйте багаття!

·         Не ламайте дерев і кущів!

·         Не рвіть квітів!

·         Не руйнуйте гнізд!

·         Не кричіть!

·         Не ламайте грибів, навіть неїстівних!

·         Не руйнуйте мурашників!

·         Не залишайте в лісі сміття!

3)    Чому ліс потрібно охороняти? Слово про Червону книгу. Рослини
і тварини Хмельниччини, що занесені до Червоної книги.
Підсніжник білий, конвалія звичайна, латаття біле, зозулинець ве-
ликий, дятел чорний, лелека чорний, лелека білий, лебідь-шипун, плис-
ка жовта, бражник великий, соня садова, жаба очеретяна, жаба прутка,
світлий тхір.

VI. Бліцтурнір «Змагання найсильніших».

VII.  Фізкультхвилинка

VIII.   Осмислення учнями знань

1.  Робота з підручником.

1)  Опрацювання статті «Природні угруповання рідного краю».

2)  Робота за малюнками та запитаннями (С. 153).

3)  Назвати яруси, на які поділяють усю рослинність лісу.

2.  Робота в зошитах із друкованою основою.

IX.  Цікаве про тварин. Цікаве про птахів

1)  Олені і лосі перед негодою перекочовують.

2)  Білі ведмеді перед похолоданням перестають купатися, а перед по­теплінням лізуть у воду.

3)  Якщо кріт робить високі купки — буде погана погода.

4)  Найменшим птахом у світі є колібрі (вага — 3 г, розмір — 57 мм).

5)  Переляканий страус може розвинути швидкість до 100 км/год.

6)  Найважчим птахом в Україні є дрохва — 20 кг.

7)  Найвищим птахом української фауни є сірий журавель, висота яко­го 120 см, маса 7 кг.

Складання кросворду «Яруси лісу».

За малюнком визначте назву рослини і розмістіть її у відповідний ярус.

Наприклад:

X. Закріплення та систематизація знань

Кожна група отримує картку із трьома завданнями, але обирає для відповіді лише одне.

XI.  Підсумок уроку

·         Що вам найбільше запам'яталося?

·         Що вас здивувало? Про що хотіли б дізнатися більше?

XII.  Домашнє завдання

Прочитати статтю «Природні угруповання рідного краю». Склас­ти ланцюги живлення та пам'ятку «Поведінка учня в природному ото­ченні».

Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 10
    Гостей: 10
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті