ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

Урок на тему "“Творчість Т.Г.Шевченка періоду “трьох літ”. Загальна характеристика”"


Тема уроку: “Творчість Т.Г.Шевченка періоду “трьох літ”. Загальна характеристика”.
 
 Мета: ознайомити учнів з творчістю Кобзаря 1843-47 рр., її головними особливостями, а також з причинами, що призвели до зміни творчих принципів.
 
 Цілі уроку:
 
 Після його проведення учні повинні знати:
 причини зміни Шевченкового світогляду 1843 р. і їх втілення у художній творчості;
 загальний ідейно-тематичний зміст та проблематику творчості 1843-47 рр.;
 їх відмінність від ідейно-тематичного наповнення творів раннього періоду творчості поета;
 історію написання, ідею, проблеми вірша “Заповіт”, сподівання Шевченка, висловлені у ньому.
 
 вміти:
 пояснити зміни в творчості Кобзаря, опираючись на текст поезії “Три літа”;
 знайти головні відмінності від творів попереднього періоду за текстами творів “Сон”, “Кавказ”, “Єретик” та ін.
 
 
 Тип уроку: комбінований урок.
 
 Методи: бесіда, рольова гра, робота зі схемами, компаративний аналіз.
 
 План уроку.
 Мотиваційний етап.
 Цілевизначення та планування діяльності..
 Опрацювання навчального матеріалу.
З’ясування характеру змін у поетичній творчості Шевченка, їх причинами;
Аналіз поезії “Три літа” для підтвердження зроблених висновків;
Аналіз поезії “Заповіт”;
Рефлексія та оцінювання діяльності.
 
Хід уроку.
 
Учитель: сьогодні ми продовжимо зустріч з творами Тараса Шевченка. Відомо, що у 1843 у світогляді та творчості Кобзаря стався перелом, характер його творів різко змінився. Наша мета сьогодні – з’ясувати, чому це сталося і що ж власне змінилося у поезії Тараса Григоровича.
Бесіда про цілі уроку.
У 1845 році Шевченко продав свої твори видавцю за 1500 карбованців – фантастична на той час сума (для порівняння – в 1843 він працював у археологічній комісії за 150 крб. на рік, а самого Шевченка викупили з кріпацтва за 2500 і такої суми не було ні в кого з друзів, довелося влаштовувати лотерею). А власне творів було не так багато: “Кобзар” 1840 містив 8 віршів, додалися поема “Гайдамаки” та кілька поезій. Отже, поезія Шевченка була не просто і не тільки популярною – вона була супервигідною для видавця, інакше той би не заплатив стільки грошей. А якщо заплатив, то сподівався повернути з прибутком.
Уже навесні 1847 року Шевченка арештували і збірка його віршів стала єдиним доказом і єдиним звинуваченням, достатнім для того, щоб поета вислали на 25 років у солдати.
 Як бачимо, твори змінилися. Що ж сталося і чому?
 Вчитель з учнями створюють схему ідейно-тематичного наповнення творів Шевченка.
 Для з’ясування зміни настрою поета спробуємо уявити музику, яка б відповідала настрою Кобзаря в першому періоді романтичної творчості (фольклорні мотиви, сумні пісні на народній основі, іноді романтично-піднесені). Для контрасту: слухаємо вірш Т.Шевченка “Розрита могила” написаний якраз в цей час. Як змінився настрій? (Сум, трагізм, романтична захопленість минулим змінилася на прагнення зрозуміти причини поразки).
 Евристична бесіда для з’ясування причин та характеру зміни.
 
Питання:
 
Що сталося в житті Шевченка в 1843 році? (Поїздка в Україну)
Коли поет востаннє бачив рідну землю?
Якою він уявляв її собі на чужині (за творами “Причинна”, “Гайдамаки”)?
Що він там побачив?
Як відрізнялися Україна в уяві Кобзаря і насправді?
Як це позначилося на його творах?
 
Учитель розповідає про основні твори цього періоду, їх тематику, настрої, ідеї.
Тепер розглянемо поезію “Три літа”, в якій сам Шевченко пише про те, що з ним сталося.
Учень читає текст, вчитель виділяє концепти “амінь всьому веселому”, “я прозрівати став потроху”, “три літа погасили усе добре”, “кругом не люди, а змії”, “не плачу, не співаю, а вию совою”.
Висновки: Шевченко побачив справжню Україну, з її бідами, і замість щирого суму чи радості (плачу, співаю) поклав за мету різко, безжалісно писати про теперішнє, а до минулих засад уже не вернеться.
У цей же час, а точніше в 1845 році Шевченко пише “Заповіт”.
Питання до евристичної бесіди за "Заповітом":
Чому чоловік, якому тільки 31 рік, пише заповіт? (Тяжко захворів, тобто це був не мистецький хід, а справжній заповіт).
 
Що таке заповіт? (Документ, що містить останню волю померлого).
Кому пишеться заповіт? (Дітям, родичам).
Що зазвичай міститься в заповіті? (Умови поховання, розділ спадщини).
Що міститься у мистецьких заповітах: “Пам’ятник” Горація, О.Пушкіна?
Кому адресує свій заповіт Шевченко?
Що вкладає він у свій заповіт?
Висновки: що хвилює поета після його смерті: майно, твори чи майбутнє народу?
Таким чином, ми разом з поетом зробили крок: від романтики до реальності, від захоплення минулим – до його осмислення, від фрагментарного зображення дійсності - до цілісних картин, від констатації – до критики.
Д/з: на вибір: доповнити схему, написати твір-розповідь від імені Шевченка “Я все побачив і прозрів”
Отже, на подальші уроки учні вже знають загальні риси творчості 1843-45 рр. Подальше завдання вчителя – конкретизувати ці знання, розширювати їх.
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 16
    Гостей: 16
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті