ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

"Усна народна творчість" Інтегрований урок Урок вивчення нового матеріалу


Тема. Народні балади. Розповідь про набіги татар на Україну. Звитяжна боротьба січового козацтва проти польського поневоленняю. Родинно-побутові конфлікти.
 
Мета. Через художне слово ознайомити учнів з давніми подіями на Україні. Дати дітям поняття, що таке балада, та вміти відрізняти ЇЇ від історичної пісні. Виховувати пошану до батьків, розуміння необхідності злагоди між членами родини. Розвивати навички виразного читання, вокальні здібності, пам'ять та мислення.
 
Обладнання.Підручник з української літератури для 7-го класу, малюнки учнів до балад, запис української народної пісні " Чорна рілля заорана ".
 
Словникова робота.
Вваги не має - не зважає.
Кіш - військовий табір, обоз.
Сі паєвати - паєватися, тобто ділитися між собою.
Попри - при, уздовж.
Привів - єм ті (діал.) - привів тобі.
Гнатко - Гнат Голий.
Кравчина - тут: помічник Гната Голого.
 
Методи і прийоми.
 Лекція учителя.
Виразне читання та вокальне виконання балад.
Спостереження над засобами творення деталей пейзажу та характерів персонажів.
 Бесіда за змістом творів.
 
Міжпредметні зв'язки.
 Українська мова: Архаїзми. Діалектні слова.
    Історія: Україна в 17-19 ст.
    Музика: Народні балади.
    Образотворче мистецтво: Малюнки до балад.
    Географія: Природа України.
 
Хід уроку
 
1. Вступна лекція вчителя.
Балада- один з улюблених видів словеної творчості українського народу. Цей фольклоричний жанр став широко вживатись в Україні з початку 19-го століття .
 Балади виникли як пісні до танцю. Це слово походить від грецького "рухатися" від якого утворене і латинське "танцюю". Поступово словесний текст разом з мелодією віддалялися від танцю, і балада стала одним й видів народних пісень, в яких зображувались героїчні або незвичайні фантастичні події переважно трагічного характеру, через які відтворювались гострі переживання дійових осіб.
 Народні балади близькі до історичних пісень. Але якщо в історичних піснях на першому місці - правдиве відображення конкретної події чи конкретного героя, то в баладі основним е висловлення глибоких переживань, викликаних цими подіями. Вони відзначаються виразною драматичною напруженістю, відображають фантастичні і трагічні події з життя.
На уроках музики ви вже знайомилися з групами балад. Згадайте,які з них належать до родинно-побутових.
 
2. Виступ учня.
 У родинно-побутових баладах змальовуються взаємини між батьками і дітьми, братами і сестрами, розкриваються почуття кохання й ненависті, образи й ревнощів. Наприклад, у баладі "Ой не ходи, Грицю..." молода дівчина, прагнучи чарами повернути любов зрадливого парубка, поїть його відваром отруйного зілля, і той помирає.
(Учні класу під акомпонемент вчителя музики виконують народну пісню "Ой не ходи, Грицю...")
 
3. Виступ другого учня.
 Є балади і про гордих українок, що не підкоряються насильству, готові прийняти смерть, але не жити з нелюбом, не заплямувати дівочої честі й гідності, як це бачимо у баладах "Бондарівна" та "Лимерівна".
(Учень виразно читає баладу "Лимерівна".)
 
4. Запитання вчителя:
 На які ще теми складалися балади?
 
Доповідь одного з учнів.
 Надзвичайно цікавими с й балади на історичні теми. У них змальовується козацьке життя, смерть козака на полі бою ("Да шумить, гуде дібровонька"), розповідається про велике горе, яке приносить людям війна.
(Прослуховується запис української народної пісні "Чорна рілля заорана.")
А в баладі "Що се в полі забіліло" з великою художньою силою через діалог відтворено трагічне становище українців у турецькому полоні. Мати у Криму попадає до своєї дочки, яка вже "побусурменилась", ставши дружиною багатого татарина. Дочка довідується, що її рабиня - рідна мати, і пропонує:
Мати моя, мила мати,
 Скидай з себе тії лати,
 Візьми дорогії шати,
 Будем з нами панувати!
 Але відповідь матері розкриває розуміння народом ідеї вірності рідній землі як найвищої святині:
Ліпші мої вбогі лати,
 Ніж дорогії твої шати;
 Я не хочу панувати,
 Піду в свій край загибати.
 
5. Продовження лекції вчителя.
 А в історичній баладі "Ой був в Січі старий козак" гостро осуджується зрадництво Сави Чалого, схвалюється справедливе покарання його козаками.
 Сава Чалий - історика особа, був начальником надвірних козаків князів Любомирських. У час піднесення гайдамацького руху в 1734 р. приєднався до гайдамаків-повстанців проти польсько-шляхетського гніту. Але у 1736р. добровільно прийшов до польського уряду з повинною і зрадив своїх товаришів. Вислужучись перед польським панством, Сава організовував напади на гайдамаків, жорстоко розправлявся з полоненими. У 1741р. гайдамацький ватажок Гнат Голий від імені запорозьких козаків скарав Саву Чалого. Цей епізод відтворений у народній баладі.
(Виразне читання учнем балади "Ой був в Січі старий козак.")
 
6. Підсумок уроку учнями.
 Жанр балади став невід'ємною частиною української літератури Його широко використовували Тарас Шевченко ("Причинна", "Тополя"), Левко Боровиковський ("Маруся"). На основі сюжету народних балад написані такі відомі п'єси як "Сава Чалий" Івана Карпенка-Карого, "Ой не ходи, Грицю, та й ка вечорниці" Михайла Старицького, "Лимерівна" Панаса Мирного, "Украдене щастя" Івана Франка та ін. Балади героїчного змісту писав Андрій Малишко у роки другої світової війни.
 
7. Домашнє завдання.
 Читати статтю "Народні балади" та відповідати на запитання до неї (с.55-58). Виразно читати балади й уміти аналізувати їх (с.58-65). Малюнки до балад за вибором учнів.
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 9
    Гостей: 9
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті