ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Розробки уроків [Додати статтю]

Василь Стус. Сторінки великого життя (Урок, присвячений 70-річчю від дня народження Василя Стуса) 11 клас


Тема. "...Як син тобі доземно уклонюся, і чесно гляну в чесні твої очі, і в смерті з рідним краєм поріднюся". Василь Стус. Біографія поета. Сила волі та стійкість духу. Любов до рідного краю, біль і туга за ним. Поетичні образи творів.
 
Мета: ознайомити вихованців з тяжкою долею видатного українського поета-борця за щастя, волю та незалежність рідної Батьківщини; розвивати пам'ять, творчу уяву, аналітичне мислення учнів; виховувати інтерес до творчої спадщини Василя Стуса, формувати почуття гордості, що ти належиш до відомої нації — української.
 
Тип уроку: урок — літературознавча розвідка.
 
Засоби навчання: комп'ютерний клас (комп'ютерна підтримка, інші сучасні технології); портрет Василя Стуса, виставка художніх творів та публікацій поета; паперові носії інформації (роздруковані письмові різнорівневі завдання).
 
Епіграф до уроку:
Що міг — я зробив.
Що зможу — ще зроблю.
Але без України мені моторошно...
Прошу тільки вірити, що я нітрохи
Не змінився проти студентських літ...
У мене є мій народ...
Його муки — то єдина
Моя скорб...
 
Василь Стус 3 грудня 1978 р.
 
Хід уроку
 
I. Організаційний момент
 
II. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
 
Мотивація навчальної діяльності учнів
 
Вступне слово вчителя. Син поета Дмитро Стус у своїй книзі "Василь Стус: життя як творчість" зазначив таку сакральну тезу: "Можна сказати, що волею обставин Василеві ще до народження випав жереб поєднати в собі дві складові: селянську виваженість і мудрість, які за його життя перестали бути чеснотами, та донбаську вольність, анархічність і відчайдушність, без чого, коли прагнеш досягти успіху, пробити собі дорогу майже неможливо. З якихось причин він не став на значно простіший шлях зречення коренів і материнської мови, як це природним чином робила більшість дітей переселенців, аби бодай таким способом уникнути жорстокого висміювання з боку однолітків. Втім, цей шлях був для слабосилих, а Василеві з дитинства хотілося бути сильним. Та й батьки, скільки він бачив, не соромилися свого походження, зберігаючи в родинному колі й релігійність, і традиційний лад, і мову. Цілком вірогідно, що тато чи мама в довгі й темні вечори розповіли йому чимало гіркого про свою втечу з Вінниччини і змогли романтичному юнакові розповісти про рідну землю так, аби на все життя закласти в ньому непереборне бажання відстоювати національну гідність, про яку в Сталіно можна було прочитати хіба в історичних легендах про козаччину" [9, 62].

Дослідник творчості Василя Стуса Григорій Білоус констатує: "Після Сковороди й Шевченка, після Симоненка й Довженка, після Драй-Хмари і Вишні, після тисяч патріотів — потоптаних, понівечених, знищених тоталітарною системою, Стус не зміг жити інакше: одверто став на прю з нею. Свідомо, беззастережно, з відкритим забралом. Поряд із ним було багато сподвижників, але не кожен із них пройшов свій трудний шлях від початку й до кінця так, як зробив це Стус" [1, 20].

Отож, шановні учні, доторкнімося серцем і сприймемо душею цю велику людську трагедію.
 
Запитання до учнів
 
1. Із якою метою ми вивчаємо життєпис поетів? (Щоб стати освіченими; щоб мати приклад того, чого може досягти звичайна людина; ким може стати.)

2. Як на вашу думку, чи допоможе визначитись з власними вчинками знання життєвої долі інших людей? (Знаючи долю інших, легше уникнути власних помилок.)
 
III. Вивчення нового навчального матеріалу
 
 Інсценізація "Гортаючи сторінки великого життя" (за основу взято наукову статтю доктора філологічних наук, професора кафедри української літератури, декана філологічного факультету Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. М. Горболіс [3, 70—82]).

Двоє підготовлених учнів демонструють портрет В. Стуса, розповідають про життя та творчість поета. Двоє інших готують виразне читання віршів митця.

Перший учень. Відтворімо мозаїку фактів, епізодів життя Василя Стуса, що увиразнюють його сутність на тлі тогочасної епохи.

Другий учень. Волею долі життя Василя Стуса з першої хвилини було органічно вплетене у давньоукраїнську традиційну звичаєвість. Майбутній поет народився 6 січня 1938р.ус. Рахнівка Гайсинського району Вінницької області, напередодні величного Різдва, коли на Святвечір — магічний час — звичні й буденні речі та предмети набувають чарівної сили, коли небо і земля, усі добрі сили долучаються до творення іншого, вимріяного буття. Так народні звичаї — осердя Українського Космосу, "початок і вершина, зародок і первина" (Г. Сковорода) — увійшли у плоть і кров Василя Стуса, а разом із ними й пошана до землі, минулого, культу предків.

Щоб читати далі, необхідно скачати файл!
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 4
    Гостей: 4
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті