ДПА-2016

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

Головна » Читати онлайн » Інше » Твори, перекази [Додати статтю]

Твори-мініатюри В.О. Сухомлинського на уроках читання у початкових класах


У статті розглядається літературно-педагогічна творчість В.О.Сухомлинського; висвітлюються зміст та структура творів-мініатюр педагога, їхнє пізнавальне та розвивальне значення.

Ключові слова: твір-мініатюра, зміст, структура, творчість, щастя, справедливість, щирість, чуйність, совість, доброта, любов, гуманізм.
 
Постановка проблеми. В Україні та в цілому  світі у вересні  ось уже декілька десятиліть  відзначають день народження людини, творчість якої є унікальним  явищем як в  українській, так і в  світовій педагогіці. Це відомий педагог Василь Олександрович Сухомлинський, який 22 роки був директором Павлиської школи, що на Кіровоградщині.
 
Вивчення, аналіз та узагальнення педагогічного досвіду шкіл І ступеня засвідчили про різне ставлення  учителів до використання творів Василя Сухомлинського в навчанні та вихованні  учнів. 48% респондентів  вважають, що на уроках  читання достатньо  застосовувати  тільки ті твори, які є в Читанках для початкових класів. 26 % учителів говорять про розгляд  творів педагога на уроках позакласного читання,  18 % опитуваних усвідомлює,  що бажано більше вивчати  творів  В.Сухомлинського, адже вони всі пронизані гуманістичною спрямованістю. Однак майже всі опитувані вчителі занепокоєні тим, що відсутні окремі  дитячі видання  педагога, які можна придбати  для  молодших школярів, а з тих книжок,  що надійшли в бібліотеки, є надзвичайно мало для молодших школярів.
 
Учителі початкових класів зазначають, що зовсім відсутні методичні поради щодо опрацювання творів на уроках класного та позакласного читання.  Це пояснюється тим, що впродовж багатьох років дитячі твори  педагога не видавалися друком, а вміщені  у фахових журналах не доходили до вчителів початкових класів, тим більше – до учнів.
 
Аналіз бібліотечних видань творів Василя Сухомлинського для молодших школярів надзвичайно обмежений. Є тільки один екземпляр книжки “Казки школи  під голубим небом”, виданий у 1991 році невеличким тиражем, та три екземпляри “Вічна тополя”, який вийшов під егідою дочки  О.Сухомлинської (Сухомлинський В.О. 2003, с.4-5).
 
Аналіз  відповідей в анкетах  учителів  шкіл  І ступеня  засвідчив,  що всі вони погоджуються з думкою про те, що твори для дітей і про дітей   В.Сухомлинського являють собою інтерес і їх потрібно вивчати в школі більше, однак спочатку їх треба видати збільшеним тиражем. Водночас низка вчителів зауважила й про те, щоб були видані методичні рекомендації щодо їх вивчення в початкових класах.
 
Ефективне вирішення цієї проблеми вимагає як художніх, так і методичних  видань  для кожного класу. Нагальною  потребою є розробка методики опрацювання творів-мініатюр В.Сухомлинського на уроках читання в початкових класах.
 
Результати констатуючого експерименту, який ми проводили в школі,  засвідчили, що оволодіння молодшими школярами  умінням самостійно читати твори  педагога  є достатньо складним  некерованим процесом. Тому  цілеспрямована робота над творами-мініатюрами в 1-4 класах має здійснюватися  цілісно,  системно у процесі їх вивчення.
 
Аналіз останніх досліджень і публікацій.  Як відзначають  дослідники  педагогічної спадщини В.Сухомлинського, доробок Сухомлинського-педагога не можна розглядати без його літературної спадщини. Дослідник творчості педагога Д.Чередниченко  у вступній частині до видання  книги “Вічна тополя” зазначає, що педагогічну спадщину цього педагога вивчають за кордоном краще, ніж в Україні (Д.Чередниченко 2003, с.3-4). Його твори-мініатюри –  це шедевр української  дитячої класики, які за життя, на жаль, так і не були видані. Про це згадує й сам В.Сухомлинський: “З видавництва “Веселка” чомусь нічого не чути. Хотілося мені б, щоб казки й оповідання  були опубліковані українською мовою...” (Сухомлинський В.О. 2003,  с.5-11).
 
Дослідники літературної спадщини педагога розглядають і його самого, і його педагогічну спадщину в розвитку, у контексті сучасної дійсності. Величезне значення і сьогодні, і в май­бутньому має й матиме його літературно-педагогічна творчість, той засіб, який дав змогу йому, як тонкому знавцеві дитячих душ, психології впливати на учнів засобами художнього слова, якими володів досконало.
 
Мета статті. Висвітлити використання творів-мініатюр Василя Сухомлинського як на уроках читання, так і позаурочний час в  початкових класах, викликати та прищепити інтерес до їх вивчення. Для цього розробити  методику опрацювання таких творів з учнями 1-4 класів  та перевірити її ефективність. 
 
Виклад основного матеріалу. Василь Олександрович Сухомлинський – видатний вітчизняний педагог, психолог, дослідник і публіцист, громадський діяч, праця і творчість якого набули світового визнання. Педагог-практик, сільський учитель, він будував свою  навчальну виховну  концепцію на повсякденній праці з учнями 6-9 років. Він один із перших українських вчених передбачив навчання дітей з шестирічного віку.
 
Говорячи про школу, видатний педагог насамперед ставив завдання формувати особистість людини, дати кожному свій шанс розкритися, можливість використати весь природний та творчий  потенціал. Висока педагогічна культура, яку культивував Василь Олександрович, є запорукою успіху.
 
В. О. Сухомлинський  надавав особливо великого значення в навчанні і  вихованні учнів молодшого шкільного віку оповіданням, творам–мініатюрам,  казці, музиці, живопису (Сухомлинський В.О. 2003, с.5-76). Він дбав про те, щоб його вихованці діставали світлі мажорні враження, які вже самі по собі повинні ставати могутніми засобами виховання людини. Це досягалося за допомогою яскравих полотен, доступних дітям за змістом і формою, виразного читання творів, оповідань чи казок,  їх інсценізації та  краси рідної природи. У ранньому віці особливо сильний вплив на формування духовного світу дитини справляє художній твір, пісня, музика.

Щоб читати далі, необхідно скачати файл...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі!!!
[ Реєстрація | Вхід ]

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика



    Онлайн всього: 27
    Гостей: 27
    Користувачів: 0
 
Наша група в ВКонтакті