ДПА-2017

Порада

- Багато качаєш?

- Рекомендуємо зареєструватись! Зареєстровані користувачі качають по прямих посиланнях!

[ Свіжі повідомлення | Учасники | Правила форуму | Пошук | RSS ]
Сторінка 1 з 11
Форум » Форум педагогів по предметах » Форум вчителів початкових класів » Слова, протилежні за значенням (антоніми) (Розробка уроку з української літератури в 3 класі)
Слова, протилежні за значенням (антоніми)
Victor_PasykДата: Субота, 27.07.2013, 22:36:48 | Повідомлення # 1
Активіст
Група: Адміністратор
Повідомлень: 226
Статус: Offline
Розробка уроку з української літератури в 3 класі

Тема уроку: Слова, протилежні за значенням ( антоніми).
Мета: Розширити уявлення про антоніми, ознайомити з терміном, формувати уміння добирати антоніми, користуватися ними у своєму мовленні для образного зіставлення, контрастних явищ навколишньої дійсності, виховувати пізнавальний інтерес, культуру мовлення, виховувати любов до природи.
Обладнання: презентація Power Point, нетбуки, ноутбук, мультимедійний проектор, роздатковий матеріал,
Хід уроку:

І. Організація класу, створення емоційного настрою. Слайд з музикою.
- Сьогодні у нас незвичайний день і незвичайний урок. Адже до нас завітали гості.
А поговоримо  ми про  найдорогоцінніший скарб людини – мову.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Адже життя людини без мови немислиме, неможливе. Мова – це шлях, яким кожен із нас іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. Її потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати. Багато письменників і поетів описували красу мови. Вони казали, що українська мова ніжна і мила, мелодійна і дзвін котюча, солов’їна і барвінкова. Вона багатогранна.
В ній є порівняння, слова з прямим і переносним значенням, слова, які звучать і пишуться однаково, слова, близькі за значенням.
-                     З якими словами ми знайомились на попередньому уроці? Як вони називаються? Чи добре ви зрозуміли що таке синоніми?
-                     Щоб це перевірити ми будемо добирати пари слів-синонімів.
1.                 Дібрати синонімічні пари. Учні працюють в парах. Завдання виконується на картках.
Дорога, алфавіт, майдан, бажати,  думати, оборонець, борошно .
Слова для довідок:   шлях, азбука,  площа, хотіти,  міркувати, захисник, мука .
-                     Отже, для чого в українській мові потрібні слова, близькі за значенням?
-                     Ми  ще раз переконались як необхідні в нашій мові синоніми. Вони допомагають нам  збагатити наше усне мовлення  новими словами, зробити її мелодійною.
-                     Молодці, ви підтвердили те, що  хотіла сказати вам я. Щоб збагатити не тільки усне мовлення, а й писемне  я пропоную  розгорнути зошити і повправлятись в каліграфічному письмі.
-                     Яким повинне бути писемне мовлення?
2.                 ХВИЛИНКА КАЛІГРАФІЇ
На хвилинці каліграфії ми повторимо написання букви  пе. Перевіряючи ваші роботи я звернула увагу, що не у всіх каліграфічне написання цієї літери. А ті, хто пишуть у зошитах в широку лінію, повинні пам’ятати, що висота букв має бути близько половини рядочка.
Пояснення написання букви: буква пе складається з двох елементів.
Перший – коротка пряма похила лінія, другий – коротка пряма похила лінія із заокругленням вгорі-ліворуч, внизу-праворуч.
Починаємо писати коротку пряму похилу лінію від верхньої рядкової лінії, ведемо вниз до нижньої рядкової лінії, не відриваючи руки, починаємо писати другий елемент від середини робочого рядка, заокруглюємо вправо вверх, торкаючись верхньої рядкової лінії, заокруглюємо вправо вниз, пишемо коротку похилу лінію, трохи не доводячи її до нижньої рядкової лінії, пишемо заокруглення вправо вверх, доводячи його до середини робочого рядка. Пишемо під рахунок раз-і, два-і.
Буква пе поєднується з іншими буквами.
Написання буквосполучень і складів з буквою пе:  пт  па пл
-                     Якими з’єднаннями поєднуються ці літери? ( верхнє, середнє, нижнє).
-                      Яке слово можна скласти з буквосполучення пт.  Як по-іншому можна назвати птахів?(пернаті)
Написання слова птахи.
ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА
Пальчиками показуємо крила птаха великі і малі, дзьобики, хвостики, лапки.
Складемо з цим словом речення. Н-д:  Восени птахи відлітають у вирій.
Спробуємо замінити слова птахи, близьким за значенням. ( пернаті).
Прочитаємо речення, замінивши слово птахи на слово, близьке за значенням.  – Чи змінилося від цього речення?
-                     Молодці, ви справилися з цим завданням.
-                     А зараз я пропоную вам знайти слова, близькі  за значенням .  Отож, ви бачите на екрані слова, які розміщені у два стовпчики. Вам потрібно до слів першого стовпчика дібрати слово, близьке за значенням із другого стовпчика.
3.                Гра «Знайди друзів».
ПЕС               РЕШЕТО
СОЛОДКИЙ      НИВА
ГОРИТЬ             ГІРКИЙ
ПОЛЕ                 СОБАКА
СИТО                ПАЛАЄ
-                     Скільки пар» друзів» ви  знайшли?  За чим ви визначали, що це слова «друзі»?
-                     Чи усі серед поданих слів були  синонімами? Чому ні ? А хто знає як називаються ці слова?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як називаються слова, протилежні за значенням, для чого вони потрібні у мовлення, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо в повсякденному житті.  В цьому ми можемо переконатись, погравши у гру.
IV. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.
1.                Гра «Про що говорять малюнки?»
-                     Які слова ми добирали?
-                     А чи знаєте ви як в українській мові називають ці слова?
-                     В українській мові є багато таких слів- антонімів.
-                     А чи легко їх добирати?
-                     Зараз ми переконаємось у цьому.
2.                Гра «Знайди пару». У кожного учня на парті листочок з написом слова антоніма.  На дошці записані слова:
Радість, мир, добро,  щастя, достаток, праця, друг.
(Смуток,  війна, зло,  горе,злидні, лінь, ворог).

-                     Що ж таке антоніми? Спробуйте самостійно вивести правило.
Якщо синоніми – це слова , близькі  за значенням, то антоніми – це слова, ___________________.( на слайді, поступово з’являється правило).

Отже,  антоніми – це слова, протилежні за значенням.
Молодці, ви були справжніми науковцями і заслуговуєте на відпочинок.
3.                Фізкультхвилинка.
4. Українська мова дуже багата і мелодійна.  Здавна народ використовував слова протилежні за значенням у прислів’ях, щоб зіставити явища в навколишньому середовищі. Зараз ви переконаєтесь у цьому (прислів’я на слайді).
Прислів’я. Визначте слова, протилежні за значенням.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Правда солона, а брехня солодка.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
-                     В українській мові слова, протилежні за значенням допомагають   зіставляти явища в навколишньому середовищі. У цьому ви переконаєтесь, коли виконаєте вправу 147.

3.                Робота з підручником. Вправа 147(виписати слова-антоніми). Перед виконанням вправи  хочу познайомити вас з новим словом. Для цього я звернулася до електронної енциклопедії.
Барометр — прилад для вимірювання атмосферного тиску
Прочитайте вправу.
-                     Про яку рослину ви прочитали? (папороть)
-                     Що нового дізналися?
-                     Як можна за допомогою цієї рослини передбачати погоду?
В природі існує велика кількість рослин, які реагують на зміни погоди. Можливо хтось із вас може назвати ці рослини? (квіти нагідків, мальви, соняшника та ін.)
-                     Знайдіть пари антонімів.
-                     Згорнулися – піднялися; донизу-догори; ясний-похмурий.
- Що нового про слова, протилежні за значенням ви дізналися? (Вони допомагають зіставляти явища в навколишньому середовищі).
Домашнє завдання. С.67, вправа 150 – письмово (1 рівень),
Вправа 148 – 2 рівень.( завдання записане на картках двох кольорів: червоного і зеленого  знаходяться у конвертах на партах. Червона картка в учнів слабших, зелена – у сильніших. На картках інструкція щодо виконання домашнього завдання).
У. Узагальнення і систематизація знань учнів. А зараз попрацюємо з нашими друзями нетбуками та закріпимо вивчене.
1. Робота з нетбуками. Повторення правил техніки безпеки під час роботи з нетбуками. Гра «Підкажи словечко».
Торт солодкий, а чіпси…
Солоні
Хрумкі
смачні
Молоко рідке, а сметана…
Солодка
Густа
Біла
Чай гарячий, а сік…
Яблучний
Солодкий
Холодний
Кущі низькі, а дерева…
Високі
Зелені
Квітучі
Сажа чорна, а цукор…
Солодкий
Білий
Сипучий
 
Зорова гімнастика
2. Гра « Веселі малюнки». Діти вписують слово антонім під малюнком.
Рухається повільно (черепаха)- (зайчик)     Швидко
Взимку холодно – влітку   Тепло
День -    Ніч
До дощу сухо, а після  нього     Мокро
1.                У мовленні за допомогою антонімів можна побудувати і тексти з протилежним значенням. Текст записаний на слайді. Редагування тексту виконується в парах на картках.
Легкі білі хмари  пливли по небу. Лагідний вітер гойдав гілля дерев. Перші листочки радісно тріпотіли од вітру. Настала сонячна весна.
Які почуття викликані у вас цим текстом?
Подумайте як треба змінити виділені слова, щоб змалювати картину пізньої осені.
В учнів на картках записи:
………хмари пливли по небу. ….. вітер гойдав гілля дерев.   …… листочки ….. тріпотіли од вітру. Настала …  ….. .
 
Слова для довідок: важкі сірі, сердитий, останні, сумно, похмура осінь.
-                     Які слова допомогли нам відредагувати текст і змалювати пізню осінь?
VІ. Підсумок уроку.
  Ось і добіг до кінця наш урок. Ми ще раз переконалися, яка наша мова багата, солов’їна, барвінкова, який мудрий наш народ.
-                     Діти,  сподобалось вам добирати слова, протилежні за значенням? 
-                     Який вид роботи був найцікавіший ?
-                      Перевірити ваші знання отримані на цьому уроці  допоможуть ваші «друзі» - нетбуки.
     ТЕСТ
1.                Антоніми -  це:
         Слова, протилежні за значенням
         Слова, близькі за значенням
         Слова, які пишуться однаково, але мають різна значення
2.                Для чого потрібні антоніми у нашому мовленні:
          Уникати повторів
          Зіставляти явища в навколишньому середовищі
          Описувати предмети
3.                Дібрати слово, протилежне за значенням
Важко у навчанні - …    в  труді.
Мокро
          Весело
Легко
4.                Дібрати слово, протилежне за значенням.
Розумний мовчить, коли… бурчить.
Дурень
Ледачий
Роботящий
Оцінювання  тесту (по 2 бали за правильну відповідь) та активної роботи на уроці учнів (3 бали).  
              Давайте усмішки всім дарувати
               І друзям, і гостям, і мамі, і тату.
               Хай радість злітає у небо,  як птах ,
               І добрі слова у всіх на устах.                             .
      Радість і сміх, щастя і достаток. І хай ніколи не приходять смуток, сльози, горе, злидні.( Вчитель знімає з дошки  слова:  смуток, сльози, горе, злидні, а залишає тільки слова : радість, сміх, щастя, достаток).
 
Форум » Форум педагогів по предметах » Форум вчителів початкових класів » Слова, протилежні за значенням (антоніми) (Розробка уроку з української літератури в 3 класі)
Сторінка 1 з 11
Пошук:

Пошук


Профіль

    Логін:
    Пароль:

По класах

Бібліотека учня

Читай українською!

Статистика


 
Наша група в ВКонтакті